Laktace

25.03.2020

Laktace
Je důležité, aby se dítě dostalo k prsu ihned po porodu, maximálně do jedné hodiny, aby odstartovala laktace a následně by se mělo dítě přikládat každé dvě až tři hodiny, ale klidně i častěji. Co jsem vůbec netušila, byl fakt, že než začne téct mléko, může to trvat až 72 hodin. To znamená, že dítě třeba až tři dny nic nejí, proto po porodu tak klesne váha. Některé matky mají štěstí, že jim mléko začne téct hned. U mě to chvilku trvalo. Malá měla problém s přisáváním, protože jsem měla ploché bradavky. Dítěti se má nabízet kožní řasa prsu, ale jakmile jsem ji nabídla, bradavka se vpáčila dovnitř dvorce. Sestřičky mi doporučily stimulovat bradavku, ale přestože jsem ji vytahovala ven jak blázen, se správným uchytnutím prsu zase zajela dovnitř. Takže začal boj. Dcera se vůbec nedokázala chytit, aby mohla začít sát. Když už jsem ji dokázala naštelovat jí do pusy, zase a zase jí vypadla. Sestřičky už mi začínaly nabízet klobouček, který nahrazuje právě vystouplou bradavku, ale dítě má sát přes kus plastu, a to jsem si nepřála. Nechtěla jsem se tak rychle vzdát. Bojovaly jsme den a půl, kdy jsem zkoušela všechny možné polohy. Když už jsem byla bezradná, protože malá se vztekala, že má prso před sebou a nedokáže se nasát, zkusila jsem nakonec polohu vhodnou pro novorozence. Tato poloha je zcela vertikální a jakmile jsem ji naštelovala, zakousla se do dvorce a začala nasávat, úplně s přehledem během několika vteřin. Problém tedy byl v poloze. Při dalším a dalším přikládání se okamžitě bez problému přisála a vytahovala bradavku.
Každá matka to má jinak, má různá prsa a různě citlivá, ale musím říct, že než si bradavku vytáhla, bolelo to jako čert. Asi jako když vám ji skřípnou kolíčky při sado maso. Nebo si ji spletou s mrkví. Jednu bradavku mi rozkousala úplně do krve, takže jsem si ji musela mazat Purelanem. Na druhé se mi zas udělala podlitina. Prostě první dva dny to neskutečně bolelo. Taky se mi udělala ragáda - trhlina. Pro hojení je také dobré si po kojení bradavku potřít mateřským mlékem, ale když se vám ještě netvoří, je třeba přejít k nějaké té masti. Třetí den, když už se mi bradavka dostatečně vytáhla, že nezajížděla do dvorce ani mezi kojením, úplně to přestalo bolet. Ano, stane se, že když má třeba velký hlad, tak jakmile přiložíme, tak se zahryzne. Po chviličce ale úplně povolí, poloha se ustálí a už je zase kojení bezbolestné. Tudíž, pokud vás kojení bolí, doporučuju popřemýšlet nad změnou polohy. Mnohé matky si chtějí ulevit a doslova se u kojení flákat, nejlépe ležet. Vždy by se jednou rukou mělo dítě držet, podpírat, jistit a druhou rukou nabízet kožní řasu. Neznám mnoho matek, co kožní řasu nabízejí, a to se o tom dočtete v každé brožuře, v každé knize a v každé porodnici takhle učí kojit a doporučují to. Moc tedy nechápu, proč to matky nedělají. Ale vím proč. Protože se jim nechce. V tomto ohledu jsou nezodpovědné a raději mají volnou ruku nebo si podpírají hlavu. Či v nejhorším případě surfují na internetu na mobilu. Takové matky bohužel existují. A už mají tyhle nešvary hned v porodnici. Člověk by řekl, že se budou celou dobu kochat pohledem na své dítě a radovat se, že jim jí z prsu a ony místo toho hledí do displeje svých telefonů. Ale vyplatí se dělat věci správně. Vyplatí se svůj pohled dítěti věnovat a radši mu něco povídat, šeptat mu, že jej milujete. Ono vám tohle všechno oplatí, tak jak mě to oplácí mé dítě.  

© 2019 Moje miminko a já. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky