Výběr jména

16.04.2019

Výběr jména
Pokud nemáte rádi exotická, zvláštní a cizí jména, můžete být v klidu. Jste-li milovníci tradičních českých jmen, která naleznete v kalendáři, máte vyhráno.
Ptala jsem se směrem k břichu, jak se chce dítě jmenovat. Měli jsme seznam jsem, která bychom rádi dali a už měli i své favority. Ale po položení otázky jsem měla najednou vzezření a podvědomě jsem zachytila jména Heriette a Chavier. Vidíte? Docela extravagantní jména, do kterých jsem se ovšem okamžitě zamilovala.
Začali jsme chodit na předporodní kurz, kde se o jménech zmínila staniční sestra, co kurz vedla. Musejí prý být schválená, aby nám to prošlo na matrice a že existuje jedna jediná paní v ČR, která rozhoduje o tom, která jména budou povolená a která nikoli. Existuje od ní kniha - Jak se bude vaše dítě jmenovat a autorkou je tedy Miroslava Knappová. Pokud jméno v knize není, není u nás povoleno a je třeba vyžádat si od ní či Ústavu pro jazyk český posudek, na základě kterého, buď povolí, či zamítne dané jméno. Žádali jsme tudíž o tvar Heriette a o tvar Chavier. Z ústavu nám došla odpověď, že ani jedno nelze, protože existuje Henrieta, Harriet a další cizojazyčné zkomoleniny a u Chaviera napsali, že je v cizině Javier a Xavier a že česká podoba tohoto jména je Xaver. Že si tedy máme vybrat nějaký z těchto tvarů nebo úplně jiné jméno. A to se v obou případech jedná o jména, která ve světě existují a Chavier už se dokonce i dvakrát v Česku narodil. Chtěla jsem vědět, jak je to možné, ale jak jsem zjistila z odpovědí na můj dotaz daným matrikám, narodil se rodičům cizincům. Znovu jsem pátrala v knize jmen a našla aspoň tvar Heriet, který mi ani paní Knappová ani institut nenabídli. Takže nezbylo nám nic jiného než dceři dát jméno v tomto tvaru. A naštěstí se narodila dcera, protože jméno na chlapečka nám bohužel neschválili a neměli jsme žádnou náhradu. Proto, pokud máte v plánu dát netradiční jméno, doporučuji si tady ten "ďáblův" seznam dobře prostudovat.
Druhá věc je shodnout se na jménu s partnerem. Znám případy, kdy je pár na ostří nože, co se týče výběru jména pro budoucího potomka. Pokud máte shodný vkus, je to dobrým předpokladem, že se nerozhádáte. A pokud ne, budete muset najít nějaký kompromis. Pokud máte oba své vlastní favority, co se nelíbí druhé polovičce, doporučuji sebrat rozum do hrsti, dobrovolně se jich vzdát a vybrat společně úplně něco jiného.

© 2019 Moje miminko a já. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky